-mutta syksyllä sitten loput - kolme viikkoa. Nyt otin vain viikon. Lämmintä onkin piisannut - hiukan liikaa meikäläisen keholle. Mutta pääasia että oli lomaa.

Eilen illalla hieman ennen yhtätoista oltiin kotona. Lähdettiin torstaina ennen puoltapäivää keskustaan (syötiin kauppahallissa - eipä tarttenut kotona sotkea astioita). Yhden aikoihin matka alkoi Hesan suuntaan. Bussi oli aika tyhjä. Mietin kyllä että kuinka kannattaa matkayhtiön ajella vajaalla, mutta meillehän se oli nautittavampaa. Olympiaterminaalissa kuski haki ensimmäiset maihinnousu - ja aterialaput - ja sen jälkeen oltiinkin omillamme.

Serenadella Tukholmaan. Olihan siellä kaikenlaista ohjelmaa, tanssiesityksiä, pianisti yms. Kaunis, kuuma ilma oli reissussakin. Emme ottaneet laivamatkoille kuin aamiaiset etukäteen. Olikin meille hyvä ratkaisu - ei oltais jaksettu syödäkään. Bilettäminenkään ei kuulunut matkaohjelmaan - ainakaan tällä kertaa. Suht ajoissa mentiin nukkumaan.

Tukholmassa mentiin sitten vesibussilla keskustaan. Sieltä Gamla Staniin jossa katseltiin mitä eteen sattui. Kuninkaanlinnan edessä oli ratsuparaati vai miksikä sitä sanoisi. Linnaan ei sen kummemmin tutustuttu tällä kertaa. Suurkirkossa käytiin ja vilkaisiin  Tyska Kyrkan. Nobelmuseokin käytiin läpi - lähinnä sen takia että päästiin vessaan... tytöt pääsivät ilmaiseksi. Mutta oli siellä kuitenkin ihan mielenkiintoista ... Muuten lähinnä katseltiin, kierreltiin ja nautittiin miljööstä.. Jossain vaiheessa lähdettiin keskustaan, vähän kauppoja katsomaan. Tällä kertaa ei kyllä tullut ostettua mitään erikoista. Liian kuuma ostoksille. Mäkkärissä käytiin - tosin ensin meinattiin ihan jotain muuta - mutta alkoi olla jo niin nälkä. Se olikin pieni episodi... Monikan kanahampparin kanssa oli ongelmia. Sitä ei saanut heti ja kun sitä lähti hakemaan niin ilmeisesti joku muu oli kerinnyt ensin. No kolmas vai neljäs? yritys onnistui. Mutta - saatiinpa syötyä. Värtäniin sitten City Transferilla Operan vierestä.

Terminaalissa haettiin sitten laukkumme säilytyslokerosta ja lähdettiin  liput hakemaan lähtöselvityksestä. Matka jatkui Baltic Queenilla Tallinnaan. Laivan paras oli meiän mielestä Johnny Depp'n näköinen pianisti. Hän soittikin tosi hyvin.

Tallinnaan aamukymmeneltä. Haettiin heti uudet maihinnousukortit Superstarille. Sen jälkeen Vanhaan kaupunkiin. Paljon tuli käveltyä, syömässä käytiin yhdessä kellariravintolassa. (Monikalle tomaattikeittoa mascarponejuustolla, minulle lohta sitruunakermakastikkessa ratatouillen ja yrttimuusin kera ja Iinalle sianlihaa lisukkeineen). Olevisten kirkossa käytiin Monikan kanssa kiipeämässä torniin - 60 metriä kierreportaita - enpä tiedä olisinko mennyt, jos olisin tiennyt  keuhkot oli aika kovilla - mutta sieltä näki kyl kauas. Paljon jäi kyllä näkemättä. Osittain varmaan sen takia että oli niin kuuma, ei yksinkertaisesti jaksanut kierrellä. Ostoksia ei Tallinnastaan paljoa tullut tehtyä. No yhteen helmikauppaan kyl eksyin, ostelin lukkoja ja perushelmiä.

Superstarilla sitten yli - bussiin ja kotiin. Bussi tällä kertaa aivan täysi  - ja tietenkin matkassa aina yksi änkyräkännissä oleva matkustaja joka sitten häiritsee kaikkia - onneksi jäi puolimatkassa pois. Sisko haki asemalta. Kotona laitettin sauna jossa ei sitten kauaa jaksanut olla. Sitten nukkumaan. Nyt on jo puolipäivä, tytöt nukkuu yhä.

Muuten parveke oli kuin sauna. Kolme päivää ilman tuuletusta. En älynnyt ottaa amppelikukkaa sisälle, pilalle meni mut onneksi ei ollut  mikään kallis ostos. Yöksi jätin parvekkeen ikkunoita rakoselleen et vähän ilma vaihtui.